Urang Hokkian

Wikipedia Minangkabau - Lubuak aka tapian ilimu
Minnan
Total populasi
48 juta (2013)[1]
Kawasan jo populasi nan signifikan
Fujian Selatan, Chahoshan, Taiwan, Hainan, Semenanjung Leizhou, Malaysia, Singapura, Filipina, Indonesia, Thailand
Bahaso
Bahasa Mandarin, Bahasa Hokkian, Bahasa Teochew, Bahasa Hainan
Kalompok etnis takaik
Orang Min, Suku Han, Pribumi Taiwan, Hakka

Orang Min Selatan atau Orang Minnan, merujuak kapado panduduak Suku Han dari provinsi Fujian bagian salatan di Republik Rakyat Cino. Sajak lamo, banyak urang-urang Min Salatan alah manjadi parantau jo tinggal di babagai nagari, tarutamo di Asia Tenggara.[2]

Istilah akademis cenderung manggunokan istilah urang yang barasa dari Fujian Salatan 閩南地區 (Bân-lâm tē-khu) sabagai Urang Minnan (閩南人/Bân-lâm-lâng). Salamo barabaik-abaik urang Minnan alah manyebar ke babagai daerah lain di Cino dan manciptakan kalompok bahaso-bahaso Minnan yang samakin babeda jauah, walaupun inyo masih dianggap sabagai bagian dari kaluargo Rumpun Minnan (闽南民系). Rumpun Minnan indak hanyo maliputi urang Fujian Salatan, tatapi juo Orang Chaozhou (潮汕人), Orang Hailufeng (海陸豐), Orang Zhenan (浙南閩), Orang Leizhou (雷州), Orang Hainan (海南) jo Orang Min di Zhongshan (中山閩).

Kelompok-kelompok Min Selatan[suntiang | suntiang sumber]

Asosiasi Hokkian Jementah di Johor, Malaysia.

Istilah "Orang Hokkian" (福建人/Hok-kiàn-lâng, IPA: hɔk-ki̯ɛn-laŋ̍, arti: "urang dari Provinsi Hokkian/Fujian") untuak manyebuik urang katurunan Fujian Salatan digunokan sacaro lueh di Asia Tenggara, tarutamo Indonesia, Malaysia, Filipina, Thailand dan Singapura. Istilah "Urang Hokkian" sabananyo ambigu, karano pado umumnyo digunokan oleh para parantau dari Provinsi Fujian di Asia Tenggara manyabuik kalompok inyo surang, indak hanyo kalompok urang dari Fujian Salatan, tatapi pulo oleh kalompok Fujian Timur dan Fujian Utara. Oleh karano itu, istilah Urang Hokkian untuak urang asanyo dari Fujian Salatan bisa disalah artikan oleh katurunan Fujian Salatan di Republik Rakyat Cino atau Taiwan.

Istilah Chiang-choân-lâng 漳泉人, marujuak kapado daerah Zhangzhou "Chiang" jo Quanzhou "Choân", kaduo wilayah yang mambantuak Fujian Salatan. Di Taiwan, urang ko labiah suko manyabuik dirinyo jo panggilan yang banamo Hoklo / Hohlo / Holo atau bahkan Tâi-oân-lâng (台灣人) yang manunjuakkan ka independenannyo. Istilah yang labiah banuansa kakarabatan yang acok digunokan antaro lain Lán-lâng ("Urang Kita"), Ka-kī-lâng / Ka-tī-lâng (家己人: "Urang kita"), atau Lán-chhù-lâng ("Urang Sakampuang Halaman"). Istilah Tn̂g-lâng ("Urang Cino") biasonyo dipakai untuak mambedakan inyo jo penduduak asli.

Urang Hokkian marupokan mayoritas di antaro urang Cino di Indonesia.[3] Di zaman kolonial Balando, pamarintah Batavia manetapkan kuota parantau yang dipabuliahan untuak marantau ka Indonesia. Daerah asa pandatang dari Hokkian pado dasarnyo ampia maliputi sagalo wilayah provinsi Fujian, namun mayoritas barasa dari daerah pasisia sarupo daerah yang banamo Zhangzhou, Quanzhou joAmoy. Zhangzhou jo Quanzhou manjadi daerah asal-usua utamo dikaranokan kaduo tampek iko alah lamo manjadi palabuahan utamo yang malayani padagangan lewat lawik.

Urang suku Cino Hokkian ko di Indonesia banyak tasebar di daerah Sumatra Utara, Riau (PekanBaru), Sumatra Barat (Padang), Jambi, Sumatra Selatan (Palembang), Bengkulu, Jawa, Bali, Kalimantan (Banjarmasin, Kuta), Sulawesi (Makassar, Kendari, Manado), dan Ambon.[4]

Asa-usua[suntiang | suntiang sumber]

Urang suku banso Cino Hokkian iko manuruik sijarah dan malalui seleksi Survival For The Fittest, labiah dari 5000 taun yang lalu alah ado suku-suku banso asa Mesopotamia di yang kini di sabuik Kazakhstan, via Siberia bagian timua, barhasil mancapai bagian Timua jauah di sakitar batang aia Yellow River, dan disitu mandatangkan kabudayaan urang tu dari Persia ka Cino purba kala.[4]

Namun indak biso di takok pasti dimano tanah niniak moyangnyo urang Hokkian iko, mangapo disabuik Hokkian. Sadangkan manuruik bahaso Hokkian bararti diaspora Cino (hoa) yang hijrah ka sabarang lawik (kiao). Sajauah di abaik ka 10 Masehi di zaman Cino Song, palopor yang marupokan padagang maikuti palayaran saudagar Arab Yaman sacaro sistimatik dari taluak Zaitun di Quanzhou Hokkian badatangan sacaro banyak di Indonesia.

Urang tu alah manyebar di pasisia Sumatra jo Jawa di wakatu Karajaan Sriwijaya hinggo Majapahit, yang kamudian di abaik ka 15 masehi marintis armada Ming Sampo Cheng Ho, sarato indak tahituang jumlah muslim tionghoa untuak singgah jo tingga di Nusantara, dan paranakkannyo tarui bakambang biak di Indonesia.

Bahaso Min Salatan[suntiang | suntiang sumber]

Peta daerah penutur Bahasa Minnnan di Tiongkok dan Taiwan

Rumpun Bahasa Min Selatan (閩南語: dialek: Bân-lâm-gí, Bân-lâm-gú, Bân-lâm-gír) tadiri ateh banyaak bahaso yang cukuik babeda antaro ciek jo nan lainnyo. Jikalau hanyo marujuak kapado bahaso dari Fujian Salatan / Minnan, yang tarutamo tabagi ateh "Bahaso Hokkian dialek Quanzhou jo Zhangzhou" (泉漳話 / Chiang-choân-ōe) (泉漳閩語 / Chôan-Chiang Bân-gú). Hasia "pacampuran antaro kaduo dialek" (漳泉濫) mambantuak Bahaso Hokkian dialek Xiamen, Bahaso Hokkian Taiwan jo sabagainyo. Bahaso Min Longyan dapek ditamui di Longyan.

Bahaso-bahaso Hokkian yang lain (di Asia Tenggara):

Rujuakan[suntiang | suntiang sumber]

  1. Chinese, Min Nan, ethnologue. 08-02-2017
  2. (Inggirih)Chinese in Southeast Asia - Orientation, everyculture. Akses:3-01-2013
  3. Gondomono (2013). Manusia dan Kebudayaan Han. Jakarta: Penerbit Buku Kompas. pp. 176-178. ISBN 978-979-709-688-5. 
  4. a b surabayapagi. "'Gua dan Lu', Bahasa Pasaran Suku Hokkian di Indonesia". surabayapagi.com - jurnalisme positif (dalam bahasa Indonesia). Diakses tanggal 2023-01-22.