Urang Barangas

Wikipedia Minangkabau - Lubuak aka tapian ilimu
Berangas (Barangas)
Kawasan jo populasi nan signifikan
Hilir sungai Barito (Berangas Timur)
Bahaso
Alalak dalam proses Amalgamasi dengan Suku Banjar Kula karena kepunahan bahasa
Agamo
Islam
Kalompok etnis takaik
Suku Dayak Ngaju Bakumpai

Urang Dayak Berangas (Barangas atau Baraki) adolah ciek dari banyaknyo subetnis Dayak Ngaju nan baragamo Islam[1] nan mandiami bagian hilia sungai Barito, tarutamo sabagai pusatnyo di Berangas Timur, kabupaten Barito Kuala, provinsi Kalimantan Selatan.[2] Sacara resmi indak ado namo suku iko di dalam sensus taun 2000 nan dikarajoan oleh Biro Pusat Statistik. Suku Dayak Berangas/Barangas dapek digolongkan sabagai bagian dari suku Dayak Ngaju Bakumpai jiko ditinjau dari segi asal usua dan kamiripan bahasonyo. Namun pado kanyataannyo bahaso Berangas alah dinyatokan punah dan suku nan mangalami kapunahan bahasanyo iko sadang dalam proses Banjarisasi (amalgamasi jo salah satu sub suku Banjar yaitu Banjar Kuala - urang Banjar nan tingga di sakitar Banjarmasin).

Bahaso Berangas[suntiang | suntiang sumber]

Bahaso Berangas (Barangas) atau Bahaso Alalak (Halalak) adolah sub bahaso Ngaju (Bahaso Barito/bahaso Austronesia) nan dipatutuakan di hilia batang aia Barito, Kalimantan Salatan. Daerah-daerah panutur bahaso Berangas:

  1. Berangas
  2. Belandean (Ujung Panti)
  3. Tabunganen
  4. Sungai Teras
  5. Sungai Tandipah
  6. Jelapat
  7. Sungai Puduk
  8. Sungai Takuluk
  9. Aluh Aluh.

Bahkan dahulu tadapek di Mendawai, Arut Salatan, Kotawaringin Barat jo Mendawai, Mendawai, Katingan, dan batang aia Seruyan.[3]

Bahaso Berangas ditutuakan oleh urang-urang nan diduga dahulu barasa dari Belandean,[4] jadi bahaso iko erat hubuangannyo jo bahasa Bakumpai (bkr).[3] Bahaso Berangas marupokan bahaso nan alah punah.

Batang Aia Alalak marupokan anak cabang batang aia Barito dakek muaronyo nan marupokan pabatasan kota Banjarmasin (Banjarmasin Utara) dengan kabupaten Barito Kuala di Kalimantan Selatan.[5]

Bahaso iko berasa dari bahaso Dayak (rumpun Dayak Ngaju) nan banyak manyerap bahaso Malayu Banjar sampai kiro-kiro 70%. Jadi marupokan pacampuran bahaso Dayak jo bahaso Banjar, tatapi masih tampak struktur bahaso Dayaknyo.

Mantra Dayak Berangas[suntiang | suntiang sumber]

Suku dayak Berangas iko mampunyo ciek budaya yang manarik untuak di katahui dan marupokan salah satu kaunikan sub-suku dayak iko, yaitu iolah Mantra untuak badan padusi urang suku Berangas. Suku barangas sandiri marupokan ciek suku yang dikatokan sudah hampia ta modernisasi oleh pangaruah zaman samo bahasonyo alah punah sasuai yang di jalehan di ateh, tapi ado kaunikan tasandiri dan budaya yang masih dipraktekkan sampai kini iolah Mantra untuak badan anak gadih di lingkup suku Dayak Berangas.

Mantra iko iolah mantra-mantra yang di gunokan dan dibaco samo kaum padusi dari suku berangas, mantra iko marupokan papaduan budaya asli jo Banjar yang identik jo agamo islam. Mantra yang di lafalkan sandiri manganduang kato-kato kaugamoan sarupo kato "Bismillah", namo "Rasulullah SAW" . Diantaro kearifan lokal yang tarefleksi dari mantra-mantra iko adolah representasi dari nilai "perempuan' jo "kaperempuanan". Mantra iko sandiri sabananyo di amalkan dan difungsikan sabagai upaya untuak mangontrol badan, pikiran, jo parasaan bagi kaum padusi dalam suku urang dayak Berangas, dan gunonyo pun juo untuak manjago kahormatan padusi sarato kadudukannyo dalam masyarakaik sahinggo padusi juo dapek manjadi kaum yang dihargoi bahkan bakuaso dalam babarapo hal sarupo aspek kaluargo yang manganggap padusi atau ibu sabagai sosok yang dihargoi.[1]

Ado ampek buah babacaan atau mantra yang manarik dan badasarkan pado kuatnyo makna kaperempuanan yang tarefleksi di dalam isi mantra itu. Padusi manjadi subjek atau palaku dalam mantra, samantaro objeknyo adolah badan inyo sandiri. Badan Padusi dalam mantra iko dijadikan sabagai alat politik untuak mancapai tujuan tatentu.

(1). Mantra bagi saurang bini yang sadang bajauahan jo lakinyo, digunokan agar lakinyo indak malupokan bini di rumah. Barikuik mantranyo.

(a) Bismillahirrahmanirrahim

Amakku sing kuyang kirap Bantalku

Baginda Ali Batang badannya jadi kukirap

Batang badannya jadi kemari

Barakat laa ilaha illallah Muhammadu rasulullah

(b) Bismillahirrahmanirrahim

Tikarku yang berkibar

Bantalku Baginda Ali

Batang tubuhnya sudah kukibar

Batang tubuhnya sudah kemari

Berkat (kalimat) laa ilaha illallah Muhammadu rasulullah

(2).Mantra bagi padusi yang baru malahiakan sarayo maminum ramuan, agar rahimnyo puliah sarupo parawan jo dihilangkan sagalo Panyakik. Barikuik mantranyo:

(a) Jajamuku jajamuni

Buka randa mulih parawan

Aku tahu asal mulamu jadi

Pulanglah engkau Kepada Jangga Yang Besar

Barakat laa ilaaha illallah Muhammadu rasulullah

Jamuku jamu ini

Terbuka rahim seperti perawan

Aku tahu dari mana asal mulamu

Kembalilah engkau Kepada Sang Pencipta

Berkat (kalimat) laa ilaaha illallah Muhammadu rasulullah

(b)Paku dalam paku dasing

Tertindih batu hitam

Uratku kawat pintuku besi

Takurapak ah rapat ingsunku

Aku tahu asal mulamu jadi

Jala putih namamu

Pulanglah engkau

Kepada jangga yang besar

Barakat laa ilaaha illallah Muhammadu rasulullah

Politik Badan padusi dalam Mantra Dayak Berangas 120 Muhammad yang mangunci Allah yang mangunci Barakat laa ilaha illallaah Muhammadu rasulullaah Airku sang lalatu Kuletakkan di kuku kuji Air setitik tiado masuak Siti Fatimah alah kukunci Allah yang mangunci Muhammad yang mangunci Berkat (kalimat) laa ilaaha illallah Muhammadu rasulullah, mantra tasabuik sabana-bana sarat dengan makna Padusi jo kaparempuanan dalam duo klasifikasi dalam kapicayoan urang suku dayak Berangas.

Rujuakan[suntiang | suntiang sumber]

  1. a b Musdalipah, N. F. N. (2016). "POLITIK TUBUH PEREMPUAN DALAM MANTRA DAYAK BERANGAS (Woman's Body Politics in The Mantra of Dayak Berangas)". Salingka (dalam bahasa Inggris). 13 (2): 115–128. doi:10.26499/salingka.v13i2.128. ISSN 2615-3963. Diarsipkan dari versi asli tanggal 2023-01-19. Diakses tanggal 2023-01-19. 
  2. (Indonesia) Tjilik Riwut, Nila Riwut (2007). Kalimantan membangun, alam, dan kebudayaan. NR Pub.. ISBN 9792399526. ISBN 9789792399523
  3. a b (Indonesia) Hapip, Abdul Djebar (1984). Struktur bahasa Barangas. Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa, Departemen Pendidikan dan Kebudayaan. http://books.google.co.id/books?id=QDUuAAAAMAAJ&q=bahasa+barangas&dq=bahasa+barangas&hl=id&ei=CWipTa-dJMXtrQeLgYWoCA&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CCwQ6AEwAA. 
  4. "Salinan arsip". Diarsipkan dari versi asli tanggal 2014-10-06. Diakses tanggal 2023-01-19. 
  5. "Ritual Ratip Bejalan Dalam Masyarakat Berangas". Bassis Funk5 (dalam bahasa Indonesia). 2009-01-08. Diakses tanggal 2023-02-26. 

Pranala lua[suntiang | suntiang sumber]