Tale Haji

Wikipedia Minangkabau - Lubuak aka tapian ilimu

Tale merupokan tradisi nan sejak dahulu didendangkan dengan rangkaian nada yang khas.

Tale artinyo nyanyian rakyat, atau bernyanyi basamo berasal dari kato “tala” (sanskerta) berarti ukuran bunyi.[1] Ado duo pandapek mengenai asal kato tale iko. Pertamo berasal dari kato Arab, yaitu tahlil, yaitu pernyataan umat islam bahwa tiado Tuhan selain allah. dengan bacaan Lailahaillallah. Bacaan iko taruih dipimpin oleh seorang imam. Bacaan tersebut dilaksanakan katiko adonyo acara-acara keagamaan. Misalnyo selesai sholat, ado acara sunnah rasul, khatam alqur’an, dan sebagainyo. Dari perkataan itu akhirnyo menjadi tale yang berarti lagu, karena urang bertahlil seperti bernyanyi pulo, berirama. Pandapek kaduo, berasal dari kata tali, yang dalam bahaso Kerinci disebut talai.[2]

Tale haji adolah nyanyian rakyat dan kesenian tradisi lisan nan digunoan sejak dahulu oleh masyarakat kabupaten Kerinci, dan kota Sungai Penuh, Jambi.

Patale saat butale

Pemain Tale[suntiang | suntiang sumber]

Aktivitas batale dilakukan oleh patale. Patale merupokan sebutan bagi urang yang menyanyian lagu pado tale. Patale indak tarikek jo jenis kelamin. Patale buliah berjenis kelamin laki-laki atau pun padusi. Patale jugo indak tarikek jo jumlah pelakunyo, bisa ditalekan secaro surang atau banyak urang.[3]

Isi Tale[suntiang | suntiang sumber]

Bernyanyi atau nan disabuik dalam bahaso Kerinci “butale”, berupo syair yang merupakan pantun-pantun yang berisikan makna atau pesan yang disampaikan dengan nyanyian menggunakan irama khas Kerinci. Tale haji merupokan nyanyian yang didendangkan menggunakan bahaso Kerinci yang secara umum mamakai bahaso daerah masing-masing di setiap desa yang ado di kabupaten Kerinci.

Syair dalam Tale Haji mengungkapkan perasaan kesedihan jo kerinduan begitu pulo dengan perasaan sanang, gembira, dan bahagia dari para petale yang akan malapeh kepergian sanak saudara yang akan barangkek haji dan yang akan pai meninggalkan sanak saudara.

Fungsi Tale[suntiang | suntiang sumber]

Tale haji digunokan untuak mendoakan sanak nan hendak barangkek haji. Tale iko berisi tentang harapan-harapan, dan pujian kapado Allah Swt agar sanak yang barangkek naik haji ke tanah suci terlindung sampai kembali ke tanah air. Tale iko merupakan tale yang menganduang nilai agamo kareno berkaitan dengan agamo islam, jugo adat jo hiburan. Pado pelaksanaannyo, tale haji dilagukan oleh belasan hinggo puluhan laki-laki, jo padusi. Pelaksanaannyo dilakukan di masajik, dan di rumah sanak calon jamaah haji.

Tale haji memiliki fungsi, yaitu: Mendoaan keselamatn urang yang akan melaksanakan haji; Sebagai ungkapan raso sedih malapeh kebarangkatan sanak saudara yang akan melaksanakan ibadah haji; Sebagai ungkapan raso kasih sayang sanak saudara yang akan melaksanakan ibadah haji; Sebagai perantara perpisahan antaro yang ditinggaan dengan yang akan barangkek melaksanakan ibadah haji; Menghibur tuan rumah yang akan ditinggalkan oleh urang yang melaksanakan ibadah haji.[4]


Rujuakan[suntiang | suntiang sumber]

  1. Zakaria, Iskandar, 1942- (1984-). Tambo sakti alam Kerinci. Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, Proyek Penerbitan Buku Sastra Indonesia dan Daerah. OCLC 571654134. http://worldcat.org/oclc/571654134. 
  2. Zakaria, Iskandar, Ibid, hal, 4
  3. https://jurnal.isi-ska.ac.id/index.php/gelar/article/view/2600
  4. https://ejournal.iainkerinci.ac.id/index.php/islamika/article/view/114