Sijarah kantang

Wikipedia Minangkabau - Lubuak aka tapian ilimu
Kantang

Kantang, manuruik sijarahnyo dulu didomestifikasikan atau dijadikan sabagai tanaman pangan samulo-mulo di Peru dan Bolivia. Dalam pajalanan wakatu, kantangpun manyebar ka Eropa dan sampai ka Indonesia lewat parantara panjajahan Belanda. Saat kini, kantang alah jadi bahan makanan yang umum di dunia.

Sijarah manuruik daerah[suntiang | suntiang sumber]

Amerika Selatan[suntiang | suntiang sumber]

Kultivasi kantang di Amerika Selatan dapek ditarik sijarahnyo manuju 10000 tahun lalu, namun umbinyo indak tasimpan dengan baiak dalam catatan arkeologis, dan ado masalah dalam identifikasi umbi nan ditamukan.

Bakeh arkeologis umbi kantang nan terverifikasi paliang awal didapeki di pasisia Ancón (Peru tangah), bertanggal 2500 SM. Inyo dikatahui mulo-mulo sekali ditanam di tampek nan kini ado di selatan Peru dan barat laut tajauah dari Bolivia. antaro 8000 dan 5000 SM. Kantang yang bertanggal sekira 2000 SM ditamukan di Huaynuma, Lembah Casma yang talatak du Peru, dan kantang-kantang yang berasa dari 800-500 SM juga ditamukan di situs Altiplano dari Chiripa, sisi timur Danau Titicaca. Salain dari tamuan-tamuan di ateh, kantang juga ditamukan pado catatan arkeologis Peruvia sabagai pangaruh desain dari tambikar keramik, yang acoknyo dalam bantuak wadah. Wadah itu dibantuak sabagai 3 caro: patamo, apo adonyo sabagai bantuaknyo kantang; keduo, dibantuak sabagai tubuah manusia (apakah inyo dipotong ataupun indak); nan tarakhir, gabuangan antaro kaduonyo.[1] Fakta iko manunjuakkan akan adonyo pangaruh kantang terhadap keadaan kemasyarakatan yang ado di sinan.

Di Altiplano, kantang adolah sumber energi pantiang untuak Karajaan Inca, pandahulunyo, dan panaruihnyo, kolonial Spanyol. Urang-urang Indian Andes mamparlakukan kantang dalam macam-macam variasi, seperti ditumbuak, dipanggang, diabuih, atau dikukuih mirip jo urang-orang Eropa modern. Mereka manyabuik suatu hidangan kantang yang disabuik papas secas, yang dibuek jo caro paabuihan, pangupehan, dan pamotongan. Setelah dipalakukan demikian, kantang kamudian difermentasikan untuak mambuek toqosh: lalu diancuakan jadi bubua, dirandam, dan disariang sampai jadi yang disabuik almidón de papa. Namun hasil panen yang masih ado disabuik urang-urang Andea chuño: jo mambiakan kantang yang ado baku samalaman panuah, dan lalu akan mencair di pagi hari. Mode ikolah langkah yang dilakukan untuak malunakan kantang. Setelah petani mangekstrak aia dari kantang tasabuik, kantang akan mengetek dan lebiah ringan. Ikolah nan nantinyo akan dipasiapkan untuak pangukuihan, dan bisa ditambah dalam pangukuihan. Kauntuangan dari chuño itu banyak, tautamo sekali bahwa inyo dapek disimpan batahun-tahun tanpo pandiginan, talabiah katiko sadang musim kalaparan atau panen buruak. Kaduo, dek wakatu simpannyo nan lamo, prajurit-prajurit Inca manjadikannyo jo makanan pokok, kareno keadaan raso dan maso kadaluarsanyo cukuik lamo untuak dibaok paibajalan. Chuño dulu diagiah pihak Spanyol ka para panambang ameh nan manghasilkan kakayaan yang gadang di abad ke-16 ka pamarintah Spanyol.

Kantang juo marupakan makanan pokok bagi urang Mapuche pra-Columbus, "talabiah di teritorial selatan dan pesisia Mapuche, yang di sinan jaguang indak dapek tumbuah matang".[2]

Rujuakan[suntiang | suntiang sumber]

  1. 1874-1955., Salaman, Redcliffe N. (Redcliffe Nathan), (1985). The history and social influence of the potato. Burton, W. G. (William Glynn), Hawkes, J. G. (John Gregory), 1915-2007. (edisi ke-Rev. impression). Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 0521077834. OCLC 11916882. https://www.worldcat.org/oclc/11916882. 
  2. Bengoa, José (2003) (dalam bahaso Spanish). Historia de los antiguos mapuches del sur. Santiago: Catalonia. pp. 199–200. ISBN 956-8303-02-2.