Paraturan parundang-undangan

Wikipedia Minangkabau - Lubuak aka tapian ilimu

Paraturan parundang-undangan, dalam konteks nagara Indonesia, adolah paraturan tatulis nan dibantuak atau ditatapan dek limbago nagara atau pijabaik nagara nan bawenang dan mangikek sacaro umum.


Jenis dan hierarki[suntiang | suntiang sumber]

Hierarki mukasuiknyo iyolah paraturan parundang-undangan nan posisinyo labiah rendah indak buliah batantangan jo paraturan parundang-undangan nan labiah tinggi. Barikuik ko adolah hierarki paraturan parundang-undangan di Indonesia manuruik UU No. 12/2011 (yang manggantikan UU No. 10/2004) tentang Pembentukan peraturan perundang-undangan:

  1. UUD 1945, marupokan hukum paliang tinggi dalam paraturan parundang-undangan.
  2. Ketetapan MPR
  3. Undang-Undang (UU)/Peraturan Pemerintah Pengganti Undang-Undang (Perpu)
  4. Peraturan Pemerintah (PP)
  5. Peraturan Presiden (Perpres)
  6. Peraturan Daerah (Perda), tamasuak juo Qanun nan hanyo balaku di Aceh, sarato Perdasus dan Perdasi nan balaku di Provinsi Papua jo Papua Barat.
  7. Peraturan Desa

Dari paraturan parundang-undangan tu, aturan nan takiak katantuan pidana hanyo bisa dimuek dalam Undang-Undang dan Paraturan Daerah.

Sadangkan paraturan parundang-undangan salain nan tercantum di ateh, mencakup paraturan yang ditatapan dek Majelis Permusyawaratan Rakyat, Dewan Perwakilan Rakyat, Dewan Perwakilan Daerah, Mahkamah Agung, Mahkamah Konstitusi, Badan Pemeriksa Keuangan, Komisi Yudisial, Bank Indonesia, mnatari, badan, limbaga, atau komisi nan satingkek yang dibantuak jo Undang-Undang, atau Pemerintah ateh suruahan Undang-Undang, Dewan Perwakilan Rakyat Daerah Provinsi, Gubernur, Dewan Perwakilan Rakyat Daerah Kabupaten/Kota, bupati/wali kota, kepala desa atau nan satingkek yang diakui kabaradoannyo dan mampunyoi kakuatan hukum mangikek sapanjang diparentahkan dek paraturan parundang-undangan nan labiah tinggi atau nan dibantuak badasarkan suatu kawenangan.

Undang Undang Dasar 1945[suntiang | suntiang sumber]

UUD 1945 merupakan hukum dasar dalam peraturan perundang-undangan.

Naskah resmi UUD 1945 adalah:

  • Naskah UUD 1945 yang ditetapkan pada tanggal 18 Agustus 1945 dan diberlakukan kembali dengan Dekret Presiden pada tanggal 5 Juli 1959 serta dikukuhkan secara aklamasi pada tanggal 22 juli 1959
  • Naskah perubahan pertama, perubahan kedua, perubahan ketiga, dan perubahan keempat UUD 1945 (masing-masing hasil sidang umum MPR Tahun 1999, 2000, 2001, 2002).

Undang-Undang Dasar 1945 dalam satu naskah dinyatakan dalam Risalah Rapat Paripurna ke-5 Sidang Tahunan MPR Tahun 2002 sebagai Naskah Perbantuan dan Kompilasi Tanpa Ada Opini.

Ketetapan MPR[suntiang | suntiang sumber]

Perubahan (Amendemen) Undang-Undang Dasar 1945 membawa implikasi terhadap kedudukan, tugas, dan wewenang MPR. MPR yang dahulu berkedudukan sebagai lembaga tertinggi negara, kini berkedudukan sebagai lembaga negara yang setara dengan lembaga negara lainnya (seperti Kepresidenan, DPR, DPD, BPK, MA, dan MK).

Dengan demikian MPR kini hanya dapat menetapkan ketetapan yang bersifat penetapan, yaitu menetapkan Wapres menjadi Presiden, memilih Wapres apabila terjadi kekosongan jabatan Wapres, serta memilih Presiden dan Wapres apabila Presiden dan Wapres mangkat, berhenti, diberhentikan, atau tidak dapat melakukan kewajibannya dalam masa jabatannya secara bersama-sama.

Undang-Undang/Peraturan Pemerintah Pengganti Undang-Undang[suntiang | suntiang sumber]

Undang-Undang adalah peraturan perundang-undangan yang dibentuk oleh Dewan Perwakilan Rakyat dengan persetujuan bersama Presiden. Materi muatan Undang-Undang adalah:

  • Mengatur lebih lanjut ketentuan UUD 1945 yang meliputi: hak-hak asasi manusia, hak dan kewajiban warga negara, pelaksanaan dan penegakan kedaulatan negara serta pembagian kekuasaan negara, wilayah dan pembagian daerah, kewarganegaraan dan kependudukan, serta keuangan negara.
  • Diperintahkan oleh suatu Undang-Undang Dasar 1945 untuk diatur dengan Undang-Undang.

Peraturan Pemerintah Pengganti Undang-Undang (Perpu) adalah peraturan perundang-undangan yang ditetapkan oleh Presiden dalam hal ihwal kegentingan yang memaksa. Materi muatan Peraturan Pemerintah Pengganti Undang-Undang adalah sama dengan materi muatan Undang-Undang.

Peraturan perundang-undangan yang ditetapkan oleh Presiden dalam hal ihwal kegentingan yang memaksa (negara dalam keadaan darurat), dengan ketentuan sebagai berikut:

Perpu dibuat oleh presiden saja, tanpa adanya keterlibatan DPR

  • Perpu harus diajukan ke DPR dalam persidangan yang berikut.
  • DPR dapat menerima atau menolak Perpu dengan tidak mengadakan perubahan.
  • Jika ditolak DPR, Perpu tersebut harus dicabut.

Asas-Asas Pambantuakan Paraturan Parundang-undangan[suntiang | suntiang sumber]

Dalam mambantuak paraturan parundang-undangan paralu bapadoman ka asas-asas pambantuakan paraturan nan baiak jo nan samustinyo (ideal). Hal ko dimaksudan untuak mahindari kasalahan jo kecacatan dalam pambantuakan norma hukum. Asas-asas pambantuakan paraturan parundang-undangan nan elok manuruik I.C. van der Vlies dalam bukunyo nan bajudul Handboek Wetgeving dibagi dalam duo kalompok yaitu:

  1. asas-asas formil(pambantuakannyo)
  2. asas-asas materil (isinyo)